Pages

dinsdag 11 februari 2014

Facebook wil eigenlijk Google+ zijn

Heel interessant. Want dit stuk van december vorig jaar van allthingsd zegt eigenlijk dat Zuckerberg en zijn hoofd productontwikkeling Cox willen dat facebook meer op Google+ lijkt. Dat wil zeggen meer relevante kwaliteitscontent. Onder andere beweert het stuk dat fb daarom nog niet gifje (bewegense plaatjes) toestaat, omdat ze dat niet willen.

Gebruikers denken daar anders over
Alleen blijken de gebruikers dat wat anders te zien. Die willen juist die content. Natuurlijk is op G+ allerlei content als gifjes en kattenplaatjes het meest populair. En natuurlijkk nepselfies van mensen die wereldberoemd zijn op de NEderlandse Google+ ;). Maar in de "long tail" (hele diverse content van een hele grote groep mensen) heeft G+ het voordeel op facebook. Doordat G+ open is dat wil zeggen iedereen kan iedereen volgen kun je eenvoudig mensen en bedrijven vinden die je interesses delen.

Verschil zit in wie de content levert en wie betaalt
Daar zit dan ook het verschil.  facebook wil eigenlijk content doorsluizen van de kwaliteitskrant New York Times in de timeline van de gebruiker. En daar dan ook voor betaald krijgen. En dan voor de gebruiker door middel van een algoritme bepalen hoe die timeline eruit ziet. Liefst kwaliteitscontent waarvoor wordt betaald met advertenties voor welvarende doelgroepen.

Het verschil is dan dat op Google+ niet met geld betaald hoeft te worden. Het is immers advertentievrij. Daarnaast hoeft een uitgever niet te betalen om zijn content te promoten. Verder heeft Google wel een algoritme op de hoofdstroom van content staan, maar deze is makkelijk te omzeilen. Verder is de relevantie daarvan bepaald door het lid van G+ en wie dat lid volgt. Dus de posts van je familieleden zul je eerder zien dan van mensen waar je weinig interactie mee hebt. Dus niet wat Google vindt dat de belangrijkste content is. Zoals bij facebook waar je nieuwtjes van je dierbaren mist als je er geen notificatie op zet. 


Doodlopende straat voor facebook
Dat het facebook gaat lukken om meer kwaliteitscontent te promoten over hun hele netwerk is een onmogelijk taak. Hun gebruikers zitten daarvoor niet op facebook en hun systeem om nieuwe dingen te ontdekken is daar niet op ingericht. Ook denk ik niet dat uitgevers erop zitten te wachten om daarvoor te gaan betalen. Natuurlijk zitten er nog genoeg mensen op facebook die daar heel veel tijd doorbrengen. Maar meer dan de standaard display advertenties kun je daar uiteindelijk niet kwijt. En display ruimte is er al genoeg voor adverteerders. Dus wat kan facebook doen om te groeien? Helemaal met een concurrent op de hielen die hetzelfde biedt voor gratis?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten